Hudito voor
het leven

Maart 2021 - September 2021
Voor Hockeyclub Hudito in Delft
In samenwerking met Ruby Schaap en in het bijzonder Björn Bolderdijk, bestuurslid communicatie van Hudito. Fotografie door Jeannet Koomans en
Hudito merkte dat er verbetering mogelijk was in de communicatie en wilde een sterke positionering ten opzichte van clubs in de regio. Daarom vroegen ze ons om te helpen identificeren waar Hudito voor staat en dat te vertalen in een heldere huisstijl.

Komen tot de koers met workshops

Het bijzondere aan het maken van een koers voor een club is de betrokkenheid van alle leden. We hebben gelijk bij de start leden betrokken, om zo de koers te destilleren uit hun ervaringen en gedachtes. Zo is er meer kans dat de waarden en principes daadwerkelijk een goed beeld vormt van hoe de club is en wilt zijn.

De koers

Ontwerpprincipes

Op de club komen we samen voor de gezelligheid, maar we zijn er ook om te winnen: gedrevenheid.
Om dit beide te kunnen doen is veiligheid en professionaliteit nodig. Dingen zijn goed geregeld op Hudito. Dat regelen doen we samen als club met verbondenheid en pro-activiteit, er heerst een pak-het-op cultuur. We zijn transparant in onze beslissingen en betrokken met alles wat er gebeurt.

Visie

Van ‘Een leven lang Hudito’ naar ‘Hudito voor het leven’. Zo lang als je leeft, maar ook voor alle facetten van het leven: de gelukkige en de moeilijke.

Valideren van de koers met meedenkdagen en enquête

Nadat we samen met een groep leden de koers in kaart hebben gebracht, wilden we valideren bij de hele club of we de goede richting op zijn gegaan. Hiervoor organiseerden we meedenkdagen op dagen waarop veel leden aanwezig waren, zoals de start van de zomercompetitie en een familie hockeydag. Zo kregen we gelijk een goed beeld van alle lagen uit de club. Om ook kwantitatieve bevestiging te krijgen hebben we een enquête naar de leden gestuurd.

Met de inzichten uit deze dagen en de enquête stelden we vast dat de richting van de koers de juiste was, maar hebben we ook hier en daar kunnen bijschaven.

Daarnaast hebben we tijdens deze dagen drie verschillende concepten voor de huisstijl opgestuurd om samen met de club te kiezen voor de beste richting.

Waardenboek als naslagwerk

We hebben veel moeite gestopt om de waarden goed vast te leggen. Dit leidde tot het maken van een waardenboek die leden er altijd bij kunnen pakken wanneer ze keuzes maken voor de club.

Huisstijl voor makkelijk gebruik

In een club die leden zelf draaiende houden is een pragmatische huisstijl nodig, makkelijk in gebruik, maar die tegelijkertijd de waarden en persoonlijkheid van Hudito weerspiegelt.

Logo versimpeld en vernieuwd

Hudito, waar al 90 jaar enthousiaste Delftenaren hockeyen, heeft een rijke geschiedenis. In die tijd is de club veranderd, en die verandering mag ook te zien zijn in het logo. Maar, zoals we leerden tijdens de meedenkdagen, niet te veel!

Wat we wel hebben veranderd is verjonging en ademruimte. Moderne hockeysticks, het toevoegen van golfjes aan het wapen van Delft, zoals dat in het echt ook is en het vergroten van de tekst ‘HUDITO’, zonder dat het krap wordt.

Het schildje als concept

De dynamische aard van de club, de gezelligheid, gedreven wedstrijden, de pak-het-op cultuur, de verbondenheid, hebben we verpakt in een simpel concept: het spelen met het schildje.

Een snelle blik op de website van de KNHB (hockeybond) laat zien dat schildjes als clublogo in overvloed zijn. Niet gek, er zitten veel associaties bij dit icoon en het gevoel van samen strijden voor de winst. Toch is de vorm van elk schildje anders en karakteristiek voor de club. Daarom hebben we gekozen om de vorm van het schildje, in combinatie met de krachtige clubkleuren steeds terug te laten komen.

Typografie

Niet alleen de kleuren zijn sprekend, maar met de introductie van het Big-shoulders lettertype hopen we een nieuw stijl element toe te voegen dat het gevoel van de club ademt.

Herpositionering, huisstijl en communicatiemiddelen nodig?

Professor Snijdersstraat 2

2628 RA Delft

+31 6 4238 2651

hallo@komovo.nl