Hoe Komovo branding en design inzet voor groei van een bedrijf


De vraag

Vaak komen ondernemers en bedrijven naar ons toe, omdat ze op een kantelpunt staan. Een nieuw bedrijf, een nieuwe richting of een nieuwe ambitie. Dat is het moment om de juiste keuzes te maken en energie te krijgen om de toekomst in te stappen. Vaak zijn er dingen onduidelijk. Waarom doe je wat je doet? Wat is het eigenlijk wat je doet? Hoe kom je daar? Wij zien het als onze taak als ontwerper om handvatten te geven om te groeien.


Zet het merk neer

De eerste momenten in de samenwerking met Komovo zijn erg belangrijk. Wij zijn een blank slate. We weten nog niks van het bedrijf en stellen dus kritische vragen. Dit daagt uit om goed na te denken over het bedrijf. In een workshop werken we aan het identificeren van de merkpositionering.

Een merk is eigenlijk het beeld dat mensen krijgen als ze in aanraking komen met het bedrijf. We moeten eerst bepalen wat dat beeld moet inhouden, dat is de merkpositionering. Daarna ontwerpen we de uitingen die dit beeld gaan uitdragen en ondersteunen, zoals een logo.

Samen met Visuele Verbinders opzoek naar hun kern.

De positionering is een meerlaags verhaal, wat we vaak visualiseren in de vorm van een ui. In de kern staat de essentie van het bedrijf. De ‘waarom’ van Simon Sinek. Dit is uiterst lastig om te definiëren, maar zo belangrijk, want het is de reden waarom klanten zich binden én vormt de drive van het bedrijf. Om tot een goede positionering te komen gebruiken we onder andere het gedachtegoed van Roland van der Vorst met Contrarian branding. Dit geeft manieren om boven de concurrentie uit te steken.

Daarbuiten komen de waardes, waar staat het bedrijf voor, wat belooft het aan de klant. Hoe ga je de essentie van het bedrijf waar maken.

In de derde laag komt de persoonlijkheid aan bod. Dit zijn de menselijke eigenschappen zoals toegankelijk, serieus of vrolijk. Door deze eigenschappen kunnen mensen een band opbouwen met het merk.

De buitenste laag, dat wat mensen zien, is de merk manifestatie. Dit houdt niet alleen het logo of een website in. Het zijn juist ook de producten en services, tone-of-voice, de bedrijfscultuur, de eerste ontmoeting met een werknemer van het bedrijf. Het liefst werken wij voor klanten waar de middelen die nodig zijn voor het goed over brengen van de positionering nog niet bekend zijn. Want pas wanneer de merkpositionering bekend is, kun je echt bepalen wat er nodig is.

Een goede merkpositionering is de basis van de groei van het bedrijf. Het geeft sturing waar je heen wilt gaan, kan de producten en services van het bedrijf sterker maken en is de reden waarom mensen verliefd worden op je merk.

Merkui, de positionering in meerdere lagen

Breng het over

Wanneer de basis duidelijk is, gaan we aan de slag om de ideeën achter het merk te vertalen naar een visuele identiteit met logo en drukwerk zoals visitekaartjes. We exploreren naar stijlen, logo’s en andere visuele elementen. We betrekken de klant hier intensief bij, soms zelfs om mee te doen in de exploratie. Zo wordt het project echt iets van het bedrijf en wordt het makkelijker de stijl te adopteren.

De logo exploratie voor Gewoon Bijzonder.

Daarnaast kijken we naar alle andere manifestaties van het bedrijf. We passen bestaande elementen aan en bedenken nieuwe om de kern goed over te brengen naar klanten. We zijn bijna obsessief bezig om te zorgen dat de middelen in één lijn liggen met de kern van het verhaal.

Zo hebben we voor co-working ruimte het Vakwerkhuis niet alleen de standaard middelen ontworpen, maar hebben we door middel van een sleutelhanger de onboarding verbeterd, met behulp van wayfinding de communicatie ook binnen doorgezet en met filmpjes de online ontmoeting beter gemaakt. Overal met het DNA van het Vakwerkhuis.

Vakwerkhuis sleutelhanger, onderdeel van de onboarding.

Jouw verhaal op je website

Een belangrijk onderdeel van de middelen die de kern van een bedrijf communiceert, is de website. Het is de makkelijkste manier om het verhaal van het bedrijf neer te zetten en producten of services te promoten of te verkopen. Samen kijken we naar wat het verhaal van het merk moet zijn en hoe we dit structureren. Zo maken we de content vindbaar voor bezoekers van de website, een fijne user experience dus. Wij gaan daarna door met de vormgeving. We gebruiken hiervoor de gemaakte huisstijl als basis. De klant gaat verder met de content, met de merkpositionering als leidraad. We merken dat het bedrijf in dit proces nog scherper neer moet zetten wat het bedrijf aanbiedt. Dit helpt in het verkopen van hun service/product op de website, maar ook daarbuiten heb je een beter verhaal klaar staan.

De communicatie van de kern van je bedrijf via een website, zoals we voor Styleloket deden.


Zelf aan de slag

Wat we afleveren zijn middelen die het bedrijf kan gebruiken om met de vernieuwde en aangescherpte identiteit te groeien. We ontwerpen alles op zo’n manier dat het niet op de plank blijft staan, maar juist zodat de klant zelf verder kan werken. Drukwerk zoals visitekaartjes en brochures staan klaar om verstuurd te worden. De website is makkelijk te onderhouden door het content managing system (CMS) Storyblok. Het merkboek geeft houvast over de positionering en stijl.

Het uiteindelijke resultaat van de website voor Visuele Verbinders.

Wil je de identiteit en kern van jouw bedrijf ook aanscherpen en heb je de middelen nodig om te groeien? Stuur een bericht naar ties@komovo.nl.

+31 6 4238 2651

hallo@komovo.nl

Professor Snijdersstraat 2

2628 RA Delft