Van een droge instructie tot een speels stappenplan

Voor het Delftse studenten uitzendbureau Stud hebben we in de afgelopen periode drie animatiefilmpjes ontworpen en gemaakt. Stud gaf ons de vrijheid om het verhaal van een droge instructie (lees: stappenplan) om te toveren tot een jonge, speelse maar toch professionele set aan animatiefilmpjes.

Aangezien er nog geen script of concept bestond, was het aan ons de taak om het verhaal met beeld en geluid aansluitend op elkaar te ontwerpen.

Maar hoe maak je een zo’n stappenplan toch interessant en leuk om naar te kijken?

En hoe zorg je ervoor dat het filmpje aansluit bij de uitgesproken huisstijl van Stud? En oh ja, ‘kan het af zijn voor het eind van de zomer?’. Deze drie vragen brachten ons bij een concept waarbij we verschillende methodes hebben gebruikt om ervoor te zorgen dat iedere video past bij het wensenpakket van Stud, in een korte tijd. Zo’n vraag betekent veel en snel schakelen met de klant. Voordat we ook maar één frame animeerde, legde we de het verhaal vast in getekende storyboards. Dit gaf Stud de mogelijkheid om feedback te geven en te zorgen dat het verhaal ook echt het verhaal werd wat zij voor ogen hadden. Zodra de storyboards precies zo waren zoals zowel Stud als wij wilden, begon het animeren!

Met behulp van een paar relatief eenvoudige animatietechnieken, hebben we van statische illustraties telkens hele dynamische filmpjes kunnen maken. Een van deze technieken is, zoals wij dat noemen, de ‘Bounce techniek’. Hierbij vloeit elke illustratie in het filmpje over in een ander, zodat het beeld altijd gevuld blijft. Bij elke verandering springt de vorm van de een naar de ander, alsof het in een andere vorm wordt geperst. Na deze ‘bounce’ wordt de nog lege inhoud van de vorm gevuld door invliegend illustratiemateriaal, om het dynamische effect nog meer te benadrukken. Met behulp van andere effecten, zoals het gebruik van confetti, maakten we de animaties nog net iets leuker om naar te kijken.

Naast beeld heeft geluid een groot effect op de beleving van de kijker. Het verhaal van de moderator is voor elk filmpje zodanig geconstrueerd dat de informatie duidelijk en verhelderend is voor de luisteraar, maar tegelijkertijd prettig klinkt en enthousiasmeert op de juiste momenten. Deze audio in combinatie met de muziek zorgen voor een dynamisch en energiek ritme, wat een opwekkend effect heeft. Door tot slot sound-effects toe te voegen legden we de nadruk op belangrijke momenten in de filmpjes. Tegelijkertijd zorgden deze effecten voor een speels en toegankelijk effect, wat goed aansluit bij de jonge en frisse merkpersoonlijkheid van Stud zelf.

We bleven gedurende het hele proces met een scherp oog naar de visuele identiteit van Stud kijken, om zo te voortborduren op wat er al staat. De branding van Stud is erg uitgesproken en herkenbaar voor de doelgroep. Daarom hebben we gedurende het hele proces het merk bewaakt en weten te vangen in de nieuwe animaties.

Door voor elk filmpje een vaste introductie met een spanningsopbouw en een afsluiting met een call-to-action element te gebruiken, triggeren we de kijker om te blijven kijken en achteraf de website van Stud te bezoeken of contact op te nemen. Voor deze uitdaging hadden we een zeer korte tijd , waardoor we genoodzaakt waren om creatief op zoek te gaan naar simpele oplossingen voor de wensen van Stud. Het combineren van deze simpele oplossingen, maken de filmpjes toch uniek en krachtig. De filmpjes zijn hierdoor duidelijker en behapbaar, terwijl de effecten juist bijdragen aan de boodschap van Stud, het wat speelser maken maar niet afleiden. Ben je benieuwd naar het eindresultaat? Houd Stud’s socials en website in de gaten!

www.stud.nl

+31 6 4238 2651

hallo@komovo.nl

Professor Snijdersstraat 2

2628 RA Delft